Stimate Domnule Valentin
Datele informative care mi le trimeti referitoare la echipa femenina care ai inceput sa o antrenezi nu sunt suficiente.
Imi spui ca ai jucatoare mai lente, altele rapide dar nu stiu daca jucatoarele inalte sunt cele mai lente, care este nivelul tehnic-tactic si care este capacitatea fizica nu numai la capitolul viteza ci la toate compartimentele. Care este varsta? Care este talia si greutatea fiecaruia jucatoare ? De cat timp si la ce nivel joaca baschet ? In ce liga (nivel) vor juca ?
Chiar daca as avea aceste date care se pot transmite, fara a cunoaste calitatile moral- volitive si intelectuale ale jucatoarelor ar fi foarte dificil si nu as dovedi profesionism in incercarea de a intocmi un plan un program si adecvat cu eficacitate sisteme de atac si de aparare.
Poate daca ai trimite un CD cu antrenamente si jocuri de antrenament si de verificare a fetelor si ai descrie individual caracteristicile de caracter si intelectuale, as putea sa construiesc conceptul de joc al echipei, care va fi antrenamentul si verificarea.
Domnule Valentin, filozofia si metodologia de antrenament a echipelor feminine este speciala si diferita fata de echipele masculine.
Caracteristica si metamorfoza de baza a pregatirii echipelor feminine este
1. Atmosfera
2. Ritmul
3. Densitatea
4. Felul de a te adresa jucatoarelor . De exemplu daca trebuie sa certi o jucatoare fa-o nu de fata cu celelalte jucatoare, ci intre 4 ochi. Va fi mai eficace si nu va crea complicatii.
Profesorul Davidescu a obtinut locul 2 cu echipa de fete din Targoviste in anul 2000.
De asemeni a antrenat nationala de fete a Israelului.
Duritatea si regimul prezent in antrenamentele echipelor masculine nu sunt similare cu cele necesare in pregatirea echipelor feminine. Relatiile intre antrenor si jucatoare (in special pentru antrenor barbat care este o intreaga arta) sunt mai ambiante mai intelegatoare. Fetele au capacitatea si imaginatia sa traduca si sa execute mai usor explicatiile teoretice. Elementele tactice individuale sau de echipa, predate in vestiar, vor fi executate pe teren.
Fetele au dorinta de a colabora constructiv in invatarea elementelor tactice si in jocuri, executia cu disciplina de echipa. Viata si disciplina in echipa trebuiesc bazate pe principii democratice, asa incat fiecare fata sa se poata exprima si sa ia parte efectiva in viata si in procesul de ordine si disciplina al echipei. Aceasta oranduire este foarte pretioasa fetelor. Planul si programul de pregatire a antrenamentelor are la baza principii specifice baschetului feminin.
Faza precompetitionala trebuie sa fie mai prelungita, pregatirea fizica generala si specifica (tehnico- tactica) are loc pe o panta mai lenta si mai putin densa in special la inceputul pregatirii. Perioada de verificare, testare individuala si a jocurilor scoala si a jocurilor de antrenament trebuie sa fie adaptata si lipsita de factori care ar deranja siguranta si increderea. Este de o importanta dominanta sa se creeze constient si cu aprobare sincera a sistemelor de joc, a strategiei si a ierarhiei jucatoarelor. Fiecare trebuie sa isi stie locul si ce trebuie sa faca. In pregatirea echipelor feminine, zdruncinarea echilibrului si a sigurantei este mai complexa si trebuie sa avem grija cum tratam aceasta problema. Filozofia antrenamentului echipelor feminine este specific in domeniul intelectual si social.
Aceste caracteristice si particularitati se pot compara cu Primavara: splendida, dar capricioasa si cu surprize.
Eu propun ca planul lunar si saptamanal de pregatire sa fie bazat pe principiul Ciclului. De exemplu o saptamana de antrenament in perioada competitionala.
Ziua | Numar de antrenamente | Durata (min) | Intensitate | Note |
1 | 1 | 120 | 4 | Pregatire fizica-tehnica |
2 | 2 | 180 | 4-3 | Tehnica individuala, tactica de echipa, joc intern (miuta) |
3 | 1 | 120 | 3 | Tehnica individuala, joc scoala, pregatire de joc |
4 | 1 | 120 | 3 | Aruncari la cos, pregatirea teoretica a jocului, vizionarea de casete, sarcini de echipa si individuale. Cheia jocului. |
5 | Joc | ![]() | ![]() | ![]() |
6 | 2 | 180 | 2 | Recuperare, Concluzii. |
7 | Liber | ![]() | ![]() | ![]() |
Antrenamentul dupa sistemul Ciclu are ca scop pastrarea unui regim optim, fara supra-training. Jucatoarele sunt flamande dupa antrenament. Intensitatea si consistenta este functie de nivelul si programul echipei din timpul sezonului. Dar factorul decisiv in aplicarea planului de antrenament este simtul, priceperea, arta antrenorului de a sesiza sufletul si pulsul subteran al jucatoarelor si a echipei in executarea planului. Daca jucatoarele simt ca aceasta nu este calea cea buna ca participare, motivatia nu este din convingere. Daca forma individuala si de echipa este dupa asteptari ?
Antrenorul trebuie sa aiba profesionismul sa modifice, sa aduca elemente noi si sa nu fie incapatanat.
Meseria de antrenor este inbinarea artei cu stiinta. Problema capitala in alcatuirea echipei este fixarea ierarhiei asa incat fiecare jucatoare sa stie locul, gradatia dela 1 la 5, fiecare sa stie care ii este locul in echipa. Al 6-lea jucator va intra in momentele critice, sa aduca explozia si inbunatatirea jocului.
Profesorul Davidescu impreuna cu Simionova, cea mai inalta baschetbalista din toate timpurile, 2.23 m.
Acest jucator 6 este o “scula importanta”. O echipa este formata din 8-9 jucatori care contin “rotatia” antrenorului. Acum se vorbeste despre jucator pentru sarcini speciale. Jucatoarea trebuie sa stie locul sau in echipa. Dar nimic nu garanteaza acest loc daca acesta nu este justificat. Totdeauna usa va fi deschisa pentru jucatori in forma.
Cand esti hotarat sa faci o schimbare in primii 5, din motive tactice sau din lipsa de forma la antrenamentele de pregatire, trebuie sa se vada care este intentia ta la antrenamente. Toata lumea stie care vor fi primii 5 in viitorul joc. Si in aceasta situatie, al 6-lea jucator va intra pe teren si in orice moment, - stand pe banca - trebuie sa priceapa ce se petrece pe teren, care este situatia si sa stie ce este de facut ca sa imbunatateasca jocul. El este de preferat sa intre nu in functie de un jucator titular care este pe banca. Jucatorul pentru situatii speciale trebuie sa complice jocul adversarului, de exemplu poate avea sarcina de a contracara un conducator de joc dominant. In acest caz, primii 5 nu vor fi titulari ce va fi noua formatie care trebuie sa se incadreze in jocul clasic al echipei.
Mai sunt multe fragmente in principiile generale specifice in pregatirea echipelor feminine. Alta data vom vorbi despre capitanul echipei, de antrenamentele individuale, de relatiile intre antrenor (barbat) si echipa feminine.
Sper ca vei gasi ceva sa folosesti.
Succes ca antrenor ! Sa lucrezi cu baschetbaliste este interesant si palpitant.
Cu stima Prof - Davidescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu