INIMA BASKETULUI ... SPECTACOLUL
BASKETBALL, MY LIFE. PARCHETUL ESTE SCENA.
Trimite-mi un Email

Căutati pe blogul Davidescu

marți, 1 aprilie 2008

Banca disputei






Intrebare:
Domnule Davidescu,

Am observat ca majoritatea echipelor de baschet joaca cu 8-10 jucatori. Unele insa joaca doar cu 7-8, dar altele joaca cu aproape tot lotul.
Mike d'Antoni, antrenorul echipei Phoenix Suns, cu care trebuie sa va fi intalnit in cariera dumneavoastra, are multe meciuri in care joaca cu doar 7 jucatori.
Dumneavoastra cu cati jucatori recomandati sa se joace ?

Mihai Galateanu


Stimate domnule Galateanu, sunt spectatori care gasesc satisfactie si sunt incantati de fazele spectaculoase si de victoria echipei favorite. In cazul in care echipa favorita pierde, se comporta mai linistit sau mai scandalos la adresa antrenorului a unor jucatori si in special impotriva arbitrilor care intotdeauna sunt principalii vinovati. Aceasta este situatia majoritatii spectatorilor.
Dar exista si o alta categorie de amatori de basket care cauta sa invete, sa inteleaga ce se petrece cu adevarat pe teren si in capul antrenorului. Ce l-a facut sa ia anumite hotarari, ce se intampla in inima jucatorilor, care este complexul pe BANCA…..disputei si a sperantelor si cum se simte jucatorul care nu a jucat macar un minut.


Profesorul Davidescu, un leu in cusca pe banca echipei Macabi Tel Aviv.

Intrebarea ta te aduce in randul amatorilor de basket care doresc sa inteleaga mai profund ce se petrece pe teren, la antrenamente, in formarea echipei, in procesul de pregatire si a hotararilor strategice, tehnice si tactice si cum s-a ajuns la rotatia jucatorilor.

Domnule Mihai, interesandu-te de aceste probleme, iti vei imbogati orizontul, vei aprofunda baschetul, care este o imbinare intre arta si stiinta. Satisfactia si bucuria intelectuala ca spectator si iubitor al baschetului vor fi mai ample.

Cand scriu aceste randuri, imi aduc aminte cand eram copil la noi in casa din bariera Vergului. Duminica dimineata ascultam muzica clasica la gramofonul cu manivela. Mai tarziu am ajuns sa fiu spectator devotat al festilvalului Enescu. Dar aceasta dragoste si intelegere a muzicii clasice a inceput acolo in bariera Vergului. Si tot acolo am inceput fantastica aventura cu baschetul.

Intr-o calatorie cu autobuzul de la New York la Washington, s-a asezat langa mine un domn cu parul carunt, inbracat intr-un costum sobru. In timpul calatoriei am inceput sa discutam din una in alta. M-am prezentat si am spus ca sunt antrenor de baschet ; s-a prezentat si el, era judecator. Cum a auzit ca sunt din lumea baschetului, a spus ca a invatat la un colegiu cu traditie in baschet. In facultate nu a invatat numai dreptul, ci si dragostea de baschet. Aceasta l-a obligat sa-si aprofundeze cunostintele in baschet, pentru a se putea numara printre adevaratii fani ai baschetului. In urma conversatiei – foarte placuta pentru amandoi - mi-am dat seama ca partenerul meu poseda un bagaj amplu de cunostinte si o filozofie bogata in concluzii legate de baschetul american si influenta universala. Am invatat din aceasta discutie care este specificul si importanta baschetului in colegii si in NBA. Acesta este nivelul si profilul spectatorilor din colegii, care este inima si sufletul baschetului american. Timpul a trecut asa de repede ca nici nu mi-am dat seama cand am ajuns la Wasington. Ne-am despartit ca prieteni, iubitori ai baschetului din New York sau din Bucuresti.


Ma intrebi daca l-am cunoscut pe Coach d’Antoni. Mike a fost un personaj important in baschetul european in acele timpuri. Am avut onoarea de a ma intalni cu el pe timpul cand lucram la Macabi Tel Aviv, iar el era jucator si mai apoi antrenor in Italia. D’Antoni a avut o evolutie deosebita ca antrenor si in NBA, incepand ca antrenor secund si cu timpul ajungand antrenor principal, lucru mai rar. Filozofia lui este originala, in special in formarea lotului de jucatori si in domeniul strategiei si a tacticii de echipa, lucru care il deosebeste de antrenorii din NBA. Se spune ca este influentat de nuante europene in relatiile cu jucatorii.


Referitor la numarul de jucatori de care se foloseste intr-o echipa:

Din Tabela Comparativa de mai sus, care analizeaza 3 jocuri ale echipei Phoenix, se pot vedea unele indicatii.



Cand jocul este strans, se folosesc 8 jucatori ; scor 94-87.
Atunci cand meciul este mai usor, d’Antoni foloseste 12 jucatori, dand sanse si altor jucatori sa joace si consolidand unitatea lotului de jucatori ; scor 132-111.
In cazul unui meci pierdut, Mike d’Antoni transmite jucatorilor de baza responsabilitatea si prin conceptia lui nu inceteaza lupta. Jucatorii de baza fiind pe prima linie, el foloseste 9 jucatori ; scor 113-126.

In formarea lotului si participarea jucatorilor in jocuri stau o serii de principii:

1. AFINITATEA

O serie de cercetatori sociali considera ca insusire universala dorinta de a trai in preajma celor cu care te intelegi si cu care te simti in mediul tau. Adica cu cei cu care ai afinitati. Aceasta sta la baza gasirii de jucatori care se simt si cu ochii inchisi si stiu unde sa paseze partenerului specific si sa-l puna in situatie de aruncare. Sau sa apari in pozitie avantajoasa tocmai atunci cand partenerul tau este in dificultate de a pasa. Atunci cand intri fara minge sa primesti mingea in pozitie ideala sau antunci dand patrunzi cu mingea partenerul tau sa-ti elibereze calea.
Cat de neplacut este sa patrunzi si sa nu primesti mingea sau in aparitia centrului sa nu primeasca mingea in pozitia cand a “scapat” de aparator. In aceste situatii iti pierzi increderea in coechipieri, creand o atmosfera de frustrare.
Primind pasa la locul dorit ai satisfactia unei colaborari productive creind in echipa o atmosfera productiva. Este semnificativ gestul de recunostinta prin ridicarea mainii in semn de multumire atunci cand primesti o pasa (asist) care te aduce la marcarea cosului. Este semnificativa reactia pe care o au in special centrii dominanti atunci cand primesc o pasa nepotrivita de la un jucator care nu este obisnuit sa joace si aceiasi pas dela jucatorul cu care este obisnuit sa joace. Ca sa realizezi afinitatea in echipa, este de inteles ca nu este posibil ca in formarea cuplurilor de afinitate sa activeze mai multi jucatori care fiecare este de alt tip. Dupa acumularea necesara afinitatii in pasarea mingii sau in schimbul de oameni in aparare si in ajutorul necesar in blocarea centrului.
Afinitatea poate fi eficace intre cupluri de 2-3 jucatori. Orice modificare cere timp si succesul nu este asigurat. Sigur ca se poate juca si fara afinitati intre jucatori, dar echipa va fi mai saraca, mai putin eficace. Se spune ca o echipa care se bucura de afinitate este cu 20% mai buna si incasarile sale cresc simtitor.

2. Al saselea jucator

Pentru un spectator normal, primii 5 jucatori sunt cei care atrag atentia cel mai mult.
Pentru un antrenor, de foarte multe ori, al saselea jucator este atu-ul principal al antrenorului pentru a schimba desfasurarea jocului. El intra de pe banca dupa ce a discutat cu antrenorul si intelege ce e de facut ca sa amelioreze jocul. De cele mai multe ori, el intra in situatii dificile. Acesti jucatori stiu sa se ridice de pe banca si sa aduca schimbarea necesara. Ei sunt foarte importanti pentru antrenori, avand intelepciunea sa traduca practic indrumarea antrenorului in desfasurarea jocului, prin personalitatea si calitatile sale. El trebuie sa dovedeasca un inalt nivel profesional in descifrarea problemelor si in aducerea de solutii, insufletind, dand incredere si motivatie intregii echipe. Eu am avut un astfel de jucator pe care l-am pretuit si l-am iubit foarte mult. Pentru a nu fi ispitit de agenti si de alte echipe, unde poate ar fi fost titular, l-am platit la fel ca pe cel mai scump jucator din echipa. Acest al saselea jucator poate fi din orice pozitie de pe teren.

3. CONSTIINCIOZITATE si RESPONSABILITATI

Antrenorul trebuie sa faca in asa fel incat cei 8 jucatori sa fie constienti de rolul lor in echipa. Ei sunt focarul responsabilitatii, a comportarii din punct de vedere al performantei, al atitudinii, relatiilor dintre jucatori si a imaginii echipei, constienti ca sunt in prima linie. Ei dau exemplu celorlalti jucatori, transmitandu-le si partea lor de responsabilitate.

4. IERARHIE SI ROTATIE

Din punct de vedere profesional, jucatorii trebuie sa inteleaga si sa se incadreze in rotatia si locul lor in echipa, indeplinind sarcinile si satisfacand doleantele echipei si ale antrenorului.

5. CONFIRMAREA SI POARTA DESCHISA

Cei 8 jucatori nu au primit locul in echipa pe viata; ei trebuie sa justifice tot timpul prin eficacitate si forma sportiva locul in echipa. Ceilalti jucatori trebuie sa simta tot timpul ca poarta le este deschisa sa progreseze la mai multe minute de joc si ca au sansa sa ajunga in primii 5. Acest sistem este foarte sanatos, creind o atmosfera de intrecere deschisa competitionala si duce la ridicarea eficacitatii fiecarui jucator, cresterea valorii echipei si dinamica umana.

6. CRESTEREA TALENTELOR si INLOCUIREA ACCIDENTATILOR

Un alt obiectiv in rotatia jucatorilor este atentia care trebuie acordata tinerilor talentati, pentru care trebuiesc create conditii ca sa intre in rotatie, chiar daca nu justifica inca minutele acordate. Scopul este de a dezvolta talente merituoase. Alt subiect important este gasirea jucatorului care inlocuiasca pe titularul accidentat.

7. ADANCIREA BANCII

Sunt jocuri in care jucatorii au probleme cu faulturile sau jocul este joc foarte dur si intens si este nevoie de mai multe forte. Ca antrenor trebuie sa stii sa imparti efortul si sa folosesti mai multi jucatori decat de obicei, echilibrand scorul cu oboseala. Aceste principii sunt in special pentru echipele profesioniste.
Alta este filozofia lotului de jucatori si rotatia pentru echipele de copii si de juniori sau la echipele de amuzament.

Nu pot sa inchei aceaste lucrare fara sa-mi amintesc de intalnirea care am avut-o acum cativa ani pe terasa restaurantului Universitatii, unde mi-am cheltuit o parte semnificativa din venituri. Stateam la masa cu cativa prieteni si beam o halba de bere cu guler de la gheata. Un domn se apropie si cere permisiunea de a lua loc. Dupa ce se aseaza, mi se adreseaza si imi spune ca a jucat baschet la Cetatea Bucur si eu i-am fost antrenor asta acum 35 de ani.
Mi-a marturisit ca nu ma va ierta niciodata ca nu I-am dat sa joace. Mi-a povestit ca de cate ori ma ridicam de pe banca si spuneam unui jucator sa intre, lui ii sarea inima ca poate va intra, dar privirea mea nu s-a oprit niciodata asupra lui. Dupa joc jucatorii se duceau la vestiar bucurosi sau tristi, insa el nu se simtea parte din echipa, nu facea dus dupa meciuri fiindca nu transpirase. Doar cateodata intra in vestiar cu ceilalti jucatori de rusine. Cu mahneala m-a intrebat dece nu am discutat cu el, de ce nu i-am spus cine este el, ce trebuie sa faca pentru a juca, de ce nu l-am ascultat niciodata. Ca nu m-am gandit macar un minut la sufletul lui, la drama pe care a trait-o el atunci. M-a intrebat la sfarsit: “De ce nu ati vorbit cu mine ?”. Asta dupa 35 de ani.

Omul care i-a dat raspunsul si lamurirea a fost Luminita, prietena de atunci si iubita lui sotie de acum, care venea cu el la antrenamente si la jocuri. “De cate ori am vrut sa ma las, ea imi spunea ca fac parte din echipa, sa ma antrenez si sa joc la antrenamente pentru ca sunt stimat si apreciat de ceilalti jucatori. Ca eu contribui in viata echipei prin comportatrea mea Si ca acesta este rolul meu in echipa”.

Cata inteligenta in cunoasterea vietii …

Prof-Davidescu