INIMA BASKETULUI ... SPECTACOLUL
BASKETBALL, MY LIFE. PARCHETUL ESTE SCENA.
Trimite-mi un Email

Căutati pe blogul Davidescu

vineri, 26 decembrie 2008

Proiectul Davidescu, partea a IV-a: Imbunatatirea Sistemului Competitional

Imbunatatirea Sistemului Competitional

A) Propulsarea baschetului in atentia si interesul marelui public prin aparitia in canalele populare T V, in comentariile la radio - in orele cand populatia se afla in masini. Ziarele de mare tiraj sa publice stiri din baschet. Este de neinteles situatia baschetului la ora actuala in presa electronica si scrisa. Ecuatia atragerii sustinerii financiare/accesarii vehiculelor media este relativ simpla. Federatia trebuie sa isi joace corect si hotarat cele 2 atuuri principale care pot concura la atragerea sponsorilor si propagarea actiunilor legate de baschet:
· Interesul real al publicului, in special al copiilor si tineretului pentru baschet. Acesta este un fapt incontestabil, cunoscut de catre departamentele de marketing ale marilor companii care produc/vand produse pentru tineri. Actiunile Federatiei (competitii, tabere de pregatire, Caravana Baschetului, evenimentele echipei nationale, etc.) se vor bucura, e un fapt chiar la ora actuala, de interesul larg al publicului, care iubeste in numar foarte mare baschetul. Secretul cresterii interesului si amorsarii sistemului este organizarea si prezentarea profesionala a acestor evenimente.
· Posibilitatea obtinerii, prin mecanisme institutionale-via Agentia nationala pentru Sport/Ministerul Invatamantului, etc.-prin prezentarea de programe coerente si credibile, dar si prin negocieri, de spatii de difuzare a meciurilor si emisiunilor despre baschet pe canalele media nationale finantate public (TVR si Radio Romania). Sunt cele mai urmarite programe, beneficiaza de acoperire nationala, si sunt cele mai “vanate” pe piatad e publicitate. Obtinerea difuzarii echivaleaza cu atragerea sponsorilor interesati sa se asocieze actiunilor Federatiei/sa se implice in finantarea cluburilor.
Decizia alocarii unor astfel de spatii catre FRB nu trebuie privita de catre TVR/comisiile parlamentare care o ii coordoneaza activitatea, dintr-o perspectiva comerciala ci din aceea a interesului public. TVR /Radio Romania reprezinta cu adevarat instrumentele care, din punct de vedere institutional pot participa decisiv la iesirea din impasul actual. Bineinteles ca asta presupune si vointa politica si un lobby concertat si eficient pe langa toti factorii de decizie (parlamentari, conducerea TVR/Radio Romania, membrii Guvernului, conducerea ANS, etc.
Proiectul poate presupune ncesitatea initierii si sustinerii unui proiect de lege privind stimulrea baschetului/sporturilor de echipa prin campanii media. Pe de alta parte, celelalte vehicule media comerciale sunt interesate exclusiv ca, inca de la inceput, prin calitatea spectacolului sa atraga rating si implicit publicitate (ale carei foloase sa le imparta indirect cu protagonistii). De aceea pana se autoregleaza sistemul si va creste si calitatea actului sportiv propriu-zis (prin atargerea finantarilor cepermit derularea programelor de dezvoltare), “ambalajul” spectacular este extrem de important. Investitiile in colaborari cu agentii depublicitate de renume nu trebuie neglijate.

B) Punctul A) este parghia care va aduce baschetul in atentia si in viata sociala a publicului si a sponsorilor potentiali. Pentru realizarea acestui proces este nevoie de metode si cai speciale neconventionale de comunicare, incluzand mijloace din lumea de show business.

C) Disputa meciurilor trebuie sa se transforme in festival pentru public. La meciurile importante sa se intoneze Imnul National de catre un cantaret in voga. Publicul va onora imnul si desfasurarea jocului. In pauze se vor organiza concursuri pentru public cu premii si popularizarea castigatorilor cu premii oferite de firme relevante, Conducatorii firmelor vor inmana personal premiile. La fiecare joc se va alege Jucatorul fenomenal care va raspunde la cateva intrebari si va fi premiat de sponsori.

D) Pentru a se creea acest interes si aceasta atmosfera de sarbatoare trebuie sa aducem pe teren un element de interes general, politic si social, dar si cu potential de atractivitate din perspectiva spectacolului baschetbalistic propriu-zis. Propunem sa se faca toate demersurile sa participe in prima divizie o echipa formata din efectivele de americani aflati in regiunea Constanta (bazele militare americane, stabilite in zona aeroportului Kogalniceanu). Aceasta echipa va participa si va ocupa locul in clasament dupa punctele obtinute dar nu va putea reprezenta Romania in cupele Europene (vor fi necesared emersuri la FIBA in acest sens).
Este stiut ca membrii acestor efective sunt interesati sa lege legaturi amicale si sportive cu populatia locala. Participara acestei echipe in campionatul intern va avea efecte pozitive politice si sociale benefice. Acest eveniment va fi de mare interes in presa electronica si scrisa. De asemenea, lumea politica si financiara va fi interesata sa fie vazuta la aceste meciuri. Pentru pregatirea acestui proiect este recomandabil sa se organizeze o cupa in pauza ligii, cu participarea echipelor fruntase si la care sa fie invitata echipa americana din Constanta.
Nu trebuie neglijat faptul ca vizibilitatea acestei echipe si simbolistica participarii ei in campionat pot atrage multe firme americane prezente in Romania sa sponsorizeze manifestari ale baschetului romanesc. Si acesta poate fi un cap de pod, care sa suscite interesul NBA de a lua poate in calcul ca, in viitor sa organizeze, de ce nu, meciuri demonstrative si in Romania, dupa modelul celor desfasurate in Spania, Italia si, mai nou, in China.

E) Punctul cardinal in dezvoltarea tineretului este un sistem competitional unde tinerii jucatori sa aiba conditiile prielnice sa joace si sa se afirme fiind incurajati de o atmosfera sustinatoare unde ei sa se simta apreciati si ca sunt focusul competitiei. Varsta ce-a mai dificila in cofirmarea unui jucator este de 18-20 de ani. Nu mai este junior si inca nu este suficient de copt ca sa poata juca in prima categorie chiar daca este talentat si are potential. Sigur ca lipsa unei limitari/control efectiv al numarului de jucatori straini ce pot fi cooptati de echipele din campionat, nu ajuta in acest proces de promovare a tinerelor talente. Aceasta reprezinta o perioada critica in cariera unui tanar jucator, in care, dupa statisticile facute, un numar mare de jucatori se plafoneaza.

F) Este necesar si urgent de a gasi o solutie acestei probleme capitala a basketului. Europenii au gasit metode - Campionatul European pana la 22 ani. Acest campionat a motivat diferite federatii sa organizeze copetitii interne in acest scop. Pentru baschetul Romanesc aceasta problema este CALCAIUL LUI ACHILE.

G) Pentru baschetul Romanesc solutia este sa sa dea dreptul la jucatori de aceasta varsta sa joace si in echipele de seniori si-n ecihpele din liga sperantelor. Aceasta liga trebuie sa fie sposorizata de o mare firma. De exemplu ORANGE / MC DONALDS, etc.- liga sa se numeasca liga ORANGE, sa se joace cu mingi pe care sa fie emblema ORANGE . FORMA COMPETITIONALA RAMANE DE FIXAT IMPREUNA CU SPONSORUL. Pentru a da interes si a da reclama LIGII ORANGE se vor da premii banesti. Campiona va primi 40000$, locul 2 - 30000$, locul 3 - 20000$, locul 4- 10000$. Corelat cu asocierea cu ORANGE / alta companie mare ca sponsor, trebuie mobilizat un trust de presa/televiziune pentru realizarea acoperirii media. Si ministerul tineretului va participa la acest proiect. Parteneratul cu ORANGE a fost foarte eficace intr-un proiect asemanator din Israel.

H) Putem spune ca baschetul american a rezolvat cel mai bine problema cresterii si dezvoltarii tinerilor jucatori, campionatula universitar, foarte mediatizat si popular la randul sau, fiind o “mina de aur” pentru NBA. In vechea Jugoslavie aceasta problema s-a rezolvat prin dezvoltarea taberelor asemanatoare cu Academia.

I) Vazand perspectiva baschetului Romanesc trebuie trecut la regula aplicabila cu succes in campionatul rusesc: minim 2 jucatori cu cetatanie romana sa fie tot timpul pe teren (conditia aplicabila in prezent- mnim un jucator roman tot timpul in teren-este insuficienta) si reducerea numarului maxim de starini ce pot fi legitimati de fiecare echipa (de la 7 in prezent la 5).

J) Pentru sustinerea baschetului feminin (care are viitor) trebuie sa se formeze un comitet de femei cu influenta si preocupate de statusul femenin in societate in cadrul federatiei (acest model organizatoric a dat roade in multe tari). Spre exemplu, Andreea Marin-reprezentanta UNICEF in Romania (organizatie care coordoneaza, impreuna cu FIBA, proiectul “Basketball without Borders” – program la care participa mari jucatori de basket si la care ar fi foarte important ca Romania sa devina parte, Iacob Maria Ridzi, europarlamentar roman, care, conform informatiilor publice disponibile, in calitate de raportor pe rolul sportului în educaţie a sustinut obligativitatea introducerii a trei ore de educatie fizica pe saptamana si a contribuit la obtinerea unei suplimentari cu 1,5 mil. EUR a fondurilor europene destinate stimularii sportului si acordarii de burse pentru sportivi.

K) Juniorii mari sa fie impartiti in doua categorii de valori. Aceasta regula va face ca partidele sa fie mai disputate, va creste valoarea competitiei si va stimula evolutiile jucatorilor de valoare.

M) Toti factorii potentiali din baschet trebui sa-si concentreze energia si initiativa in realizarea acestei campanii, progresul si afirmarea noii generatii de baschetbolisti. Neindeplinirea acestui obectiv va avea drept consecinta lipsirea de viitor a baschetului romanesc.